Regenbogen, Banacon en een koopman - Reisverslag uit Silkeborg, Denemarken van Suzanne Dekker - WaarBenJij.nu Regenbogen, Banacon en een koopman - Reisverslag uit Silkeborg, Denemarken van Suzanne Dekker - WaarBenJij.nu

Regenbogen, Banacon en een koopman

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

04 Oktober 2011 | Denemarken, Silkeborg

Lieve vrienden, familie, geïnteresseerden en ander gespuis,

Met mijn goede voornemen om wat vaker een blogje te schrijven heb ik volgens mij al weer gebroken, dus ik heb een hoop te vertellen!

Allereerst wil ik iedereen heel erg bedanken voor de leuke en lieve reacties die ik krijg op mn verhaaltjes! Ik vind t super leuk dat jullie daar zo meeleven en mn blogjes willen lezen :) Ik zou willen dat ik jullie allemaal persoonlijk kon bedanken en antwoorden, maar de postzegels zijn een beetje duur ;)

Dan nu terug naar anderhalve week geleden... Vrijdag 23 september gingen we met de hele school naar Aarhus. Het is na Kopenhagen grootste stad van Denemarken en ongeveer 40 minuten rijden vanaf Silkeborg. Toen we (een uur te laat) de stad inreden werden de verschillende lines op verschillende plekken in de stad afgezet om verschillende dingen te bezoeken. Wij kregen met de theater line een rondleiding door de toneelschool van Aarhus door een studente die daar nu in haar laatste jaar zit. We hadden daarna ook nog even mooi de tijd om met haar te praten en vragen te stellen over haar leven als toekomstige actrice. Heel erg interessant was dat! Daarna liepen we met z'n alle naar ARoS: een museum met (vooral) moderne kunst. Ik heb vooral rondgelopen op de tentoonstelling van Olafur Eliasson. Te beginnen op het dak: het was een enorme ronde gang met ramen waar je doorheen kon kijken en dus de hele stad kon zien. MAAR: de ramen waren van gekleurd glas! En elk raam had een andere kleur! Je liep dus rondjes in een enorme regenboog op het dak van het museum. Foto's zijn onderweg! Daarnaast waren er nog een heleboel andere installaties van hem, waar ik er ééntje met jullie wil delen. Er was een vierkante kamer die was gevuld met rook: dat spul wat ze vaak op concerten en feesten rond 'spuiten'. Aan het plafond waren gekleurde tl-buizen bevestigd, dat de rook een kleur kreeg. In verschillende hoeken en plekken in de kamer waren de kleuren anders en omdat de rook zo dicht was dat je maar een paar meter vooruit kon kijken werd je brein helemaal in de war! Een erg gaaf effect dus, die rook en die kleuren :) Hij is het googlen dus zeker waard, die Olafur Eliasson ;)

En dan zaterdag! De dag waarvan veel mensen hier zeggen dat hij hun leven veranderd heeft. Samen met Bowy en Kiki (mijn Nederlandse vriendinnetjes hier) heb ik pannenkoeken gebakken. Op een grote bakplaat hebben we voor zo ongeveer 20 mensen allerlei soorten pannenkoeken gebakken. Aan het begin waren vooral de spek- en banaanpannenkoeken populair, maar toen kwam iemand op een goed idee: banacon. Banana en bacon. Achteraf kwamen een aantal van de jongens ons vertellen dat ze 'bijna moesten huilen' en 'hun leven zijn absolute hoogtepunt bereikt had'. Wat een complimenten he?! Lachen hoor.. In elk geval gaan we het over een week of twee nog een keertje doen.

Na het weekend zijn we met theater aan het nieuwe blok begonnen: voice and expression (zoals de eerste weken) met het thema 'Shakespeare'. Ik heb een mooie monoloog uit De koopman van Venetië (The Merchant of Venice) gekozen. In het stuk is het Portia die een soort trouwgelofte zegt tegen haar nieuwe echtgenoot Bassanio, die met haar mag trouwen omdat hij het juiste kistje heeft gekozen (http://www.youtube.com/watch?v=_wK6M6GCA-0 vanaf 8.30, uit de film van Al Picino). Daar zijn we dus bijna de hele vorige week mee bezig geweest en daar gaan we deze week mee door.

Dit weekend was weer hectisch en fantastisch als altijd. Vrijdag avond begon het met een feest in de stad, waar de jongens (en 1 meisje) van de electronic music line gingen optreden op een klein festivalletje. Het was een erg goede en verrassende performence. Ik heb mijn mede-studenten muziek horen maken en horen zingen zoals ik dat nooit van ze had verwacht, en die avond vond ik electronic music zowaar leuk.

Zaterdag was de dag va de befaamde 'Balkan-party'. Zoals elk tweede weekend hadden we ook deze week een café, maar deze week was het allemaal net wat specialer! We hadden namelijk twee andere scholen uitgenodigd en verwachtte dus 180 mensen! Hiervoor moest heel wat geregeld worden: 1500 biertjes inslaan (wat nog niet zo makkelijk was omdat we nog niet genoeg geld verdiend hadden op de andere cafés. We moesten dus extra geld lenen..), de grote zaal inrichten in gipsy-style, een slaapzaal maken (je weet maar nooit...), en natuurlijk onszelf in onze mooiste jurkjes hijsen. Gelukkig ging alles heel goed en was het feest super leuk! Ik heb gek genoeg niet zo veel met de mensen van de andere scholen gepraat, maar het was leuk dat ze er waren. Er werd de hele avond Balkan muziek gedraaid en zelfs live gespeeld en dat maakte het natuurlijk helemaal af!

De volgende dag moest er eerst opgeruimd worden.. Mijn werkgroep was aan de beurt, en uiteindelijk zijn we twee uur bezig geweest met opruimen en afbouwen. Daarna was het weer een heerlijke zondag met zwemmen in het meer, en 's avonds een performance van twee oud-theaterstudenten.

Verder was er ook nog een interessant emailtje dat zondagavond binnen kwam... Afgelopen woensdag heb ik met een paar mede-studenten auditie gedaan voor een soort mode-/dance show. Het heet 'HOT COUTURE meets WORKWEAR' en de meisje dragen maffe latex pakken op de catewalk, terwijl de jongens gave hip hop moves doen in bouwvakkerskostuums. We moesten een aantal opdrachten doen, waaronder natuurlijk een catwalk-loopje en poseren voor de camera. Nou weten jullie natuurlijk allemaal dat ik eruit zie en loop als een topmodel, maar tijdens de auditie heb ik me heel erg ingehouden *kuch kuch* en waren er 15 meisjes waar er 10 van zouden worden aangenomen, dus ik dacht dat ik het niet zou worden. MAAAAAARRRRR. Verrassing... Ik ben aangenomen! :D En straks dus 1000 kroner rijker (= 135 euro :)). Goed nieuws dus!

Nog meer goed nieuws is dat we deze week verder gaan met Shakespeare en dat ik vandaag al een fijne start van de week heb gemaakt. Volgende week is het Workshop week en ik ga een workshop volgen van een Meneer Henning, die ook de leraar/mentor is van mijn lerares. Ik denk dat ik dezelfde tekst met hem ga doen, zodat ik er echt helemaal in ga duiken. Maar goed, dat is dus pas volgende week. Komende vrijdag gaan we eerst aan de rest van de studenten laten zien waar we de afgelopen twee weken aan gewerkt hebben.

Maar ik ga proberen voor die tijd weer een verhaaltje te schrijven, mits er interessante dingen gebeuren natuurlijk :)

Dan wens ik jullie nu een hele fijne week, met veel zonneschijn en liefde.

Veel liefs en Deense knuffels,
Susanna Decker

  • 03 Oktober 2011 - 22:29

    Peppie:

    Wederom een top verslag suus!! En over minder dan 2 weken sta ik poppelend bij jou op de stoep om de gezelligheid daar is te proeven!;) maar komt zeker goed!:)

    Xxx peppie

  • 04 Oktober 2011 - 07:25

    Floor:

    Mooi verhaal weer Suzeke! Ik kom weer helemaal in me vakantie sfeer als je verteld over je Balkanfeest! En jullie doen ook van die leuke dingen! :) Ik stel voor dat er 25/26 november weer pannekoeken worden gebakken :P en dat we daarna iedereen inmaken met tafelvoetbal in het studentcafe (NOT :P)
    Leuk om ook wat foto's te zien van je kamer enzo!!
    Liefs

  • 04 Oktober 2011 - 07:37

    Annelies:

    Lieve Susanna Decker!!!

  • 04 Oktober 2011 - 09:34

    Saptarshi:

    Wauw suus! Actrice én model hahah wat super vet!!! En ook hele leuke foto's! Je stekkie ziet er goed uit :) :)

  • 04 Oktober 2011 - 12:38

    Willemijn:

    Pannenkoeken op een bakplaat bakken, spannend! En die banacon ga ik beslist proberen, mijn leven mag beste wel weer eens veranderen ;-)

    Schitterende foto's van die installatie van Eliasson. Kortom: ik heb weer een boel geleerd van dat blog van jou! Liefs!!!!!

  • 04 Oktober 2011 - 13:01

    Mariska:

    Hey Suus, echt super leuk om al die verslagen te lezen! Het klinkt echt geweldig daar, volgens mij zit je daar helemaal op je plek. Het zijn allemaal leuke verhalen, keep writing! Als het acteren niets wordt (kan ik me niet echt voorstellen) kan je zeker reisverslaggever worden;)

    Xx Mariska

  • 04 Oktober 2011 - 19:04

    Karen:

    Helemaal mee eens, Olafur Eliasson is geweldig! Ook nog te zien in Ishoj in Arken museum, daar heb ook installaties gezien, een waar je met water mocht spelen en dan zag je het effect daarvan geprojecteerd op de muur en een gang met rook en een beetje licht waar je doorheen moest lopen en die 'blinde passagier' heet. Dus als je nog eens aan die kant van Denemarken bent... Sowieso gaaf museum, aan het strand!
    Je bent trouwens beroemd aan het worden zeg! Over een paar jaar kan ik tegen iedereen opscheppen dat je toevallig wel onze oppas bent geweest ;-).

  • 05 Oktober 2011 - 15:21

    Maud:

    Nou als je toneelcarriere niets wordt, weet je waar je terecht kan! ;) Gaaf hoor, klinkt als een bijzonder project!
    En ook die feesten en cafe's klinken echt leuk en die thema's en de pannenkoeken en Arhos en Shakespeare natuurlijk en... Volgens mij heb je het geweldig daar :) Blijf genieten :) Cheers Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzanne

Ik ga van 13 augustus tot 17 december naar Denemarken voor een toneelcursus en van 19 januari tot 26 april naar Peru voor Spaanse lessen en vrijwilligerswerk, samen met Maud. Woehoe! En nu zijn we met z'n vieren door Amerika aan het rijden, van Washington DC naar San Francisco, California.

Actief sinds 12 Aug. 2011
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 39495

Voorgaande reizen:

16 Juli 2012 - 16 Augustus 2012

Amerika

19 Januari 2012 - 27 April 2012

Peru!

13 Augustus 2011 - 18 December 2011

Denemarken, Silkeborg

Landen bezocht: