Josephine, Familiefeestjes en Heerlijke avondjes - Reisverslag uit Silkeborg, Denemarken van Suzanne Dekker - WaarBenJij.nu Josephine, Familiefeestjes en Heerlijke avondjes - Reisverslag uit Silkeborg, Denemarken van Suzanne Dekker - WaarBenJij.nu

Josephine, Familiefeestjes en Heerlijke avondjes

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

05 December 2011 | Denemarken, Silkeborg

Hallo hallooooooo! :D

Daar ben ik weer! Alive and kicking. Het is al een tijdje geleden dat ik een blog heb geschreven, maar daar is een hele goeie reden voor: een super druk schema... Zal ik maar meteen beginnen dan? :)

Op dit moment zit ik midden in het final project. We zijn nu al drie weken bezig, en het begint gelukkig steeds meer vorm te krijgen. Moet ook wel: woensdag hebben we een dress rehearsal voor de andere studenten en donderdag is de première.

Drie weken geleden hoorden we voor het eerst dat het thema 'Wall Street' zou zijn. We wisten toen nog niks over de vorm, het verhaal, de karakters of wat we precies wilden vertellen. We begonnen met het ontwikkelen van karakters en tegelijkertijd begonnen we voorzichtig met wat improvisaties. Dit was alleen precies hetgeen wat het voor mij een beetje moeilijk maakte: ik werkte aan een karakter (aan de hand van de interviews op 'The Banking Blog'), maar tijdens de improvisaties volgde ik "gewoon" mijn impulsen zonder al te veel aan mijn personage (Josephine Webster) te denken. Op een gegeven moment hadden we dus een aantal (soort van) scenes en mijn personage. Die twee klopten niet goed bij elkaar. Daardoor was mijn personage dus helemaal niet meer duidelijk. Ik had inmiddels ook al een monoloog gemaakt die mooi was in het stuk, maar - again - niet bij mijn Josephine Webster paste. Dit duurde tot afgelopen donderdag. Ik had met mijn lerares een beetje aan de monoloog gewerkt en ben daarna apart even naar haar toe te gaan om te vragen waar het nou heen moest met mijn karakter, omdat alle losse puzzelstukjes niet bij elkaar paste. Geweldig als ze is kwam ze al snel met een oplossing. Het is bijna het tegenovergestelde van wat ik eerst over Josephine Webster bedacht had, maar het past heel goed in het stuk en zeker bij mij: Josephine Webster is de werkneemster die het (als enige zo ongeveer) helemaal niet eens is met hoe de financiële wereld werkt: egoïsme, hebzucht en machtsspelletjes vieren hoogtij. Terwijl de één na de ander tegen zijn wil in ontslagen wordt, neemt Josephine op het eind zelf ontslag. Ergens ga ik dus een gave monoloog doen (die ik heb samengesteld met stukjes uit 'The Banking Blog') over hoe dat ze te veel verdient voor hetgeen dat ze aflevert en dat niemand echt beter wordt van het werk dat ze doet.
Een klein puntje is wel dat we dit vrij laat in het proces bedacht hebben, en dus nog even moeten kijken of het nog wel in de performance past... Hihi :) Gelukkig zit de monoloog er sowieso in, we moeten alleen nog even kijken of het ontslagnemen er nog bijpast.

Afgelopen donderdag is Magnus er trouwens ook weer bijgekomen. Hij is de man van Karin en gaf ons drie weken lang 'physical theatre'. Het is heel fijn om een nieuw paar frisse en professionele ogen in de ruimte te hebben. Hij ziet de dingen die niet werken en wij ons inmiddels al blind op gestaard hadden. Hij is sowieso heel goed met de energie op het toneel, dus zag bijvoorbeeld gelijk dat ons kantoor veel te sloom was.

Maarrrrrrrr: final project is niet het enige wat er is gebeurd in het Performers House. Vorig weekend had ik namelijk bezoek! En wel van mijn twee lieve nichten uit Amsterdam: Rozemarijn en Floor. Vrijdagochtend kwamen ze aan met de trein, zodat ze ’s middags nog mooi even mee konden kijken bij de repetitie. Zaterdag was ik gelukkig vrij, dus konden we gezellig de stad in. We hebben een beetje geshopt, lekker koffie gedronken en ik heb zelfs hoekjes van Silkeborg gezien die ik nog niet kende :) ’s Middags was er een clowns performance in Big Stage. Hij duurde een beetje lang en we hadden geen 1e rangs tickets, maar het was toch best leuk. ’s Avonds was er feest! *Wat? Alweer?* Ja.. De week ervoor hadden we een gewoon café gehad, maar dat was niet helemaal zo gegaan zoals we gepland hadden. Onder anderen omdat we niet genoeg mensen hadden om het geluid en licht te regelen. We waren dus gedwongen om het in de gebruikelijke ruimte te doen, terwijl sommige dachten dat het in een andere ruimte beter zou werken. Maar omdat we het daar nog nooit gedaan hadden, vonden we dat we dat dan maar een keer moesten oefenen. Daarom hadden we die zaterdag een ‘practise party’ georganiseerd. Helaas bleken we ook in deze ruimte niet in staat de feestsfeer te houden zoals sommige hoopten, maar het was toch een geslaagde avond. Bovendien had ik een matrasje op de grond in de kamer van Floor en Roos gelegd, dus was het gelijk een pyjama party :)
De dag had de kok een cosy-afternoon gepland, omdat het volgens de Denen hoogtijd was voor kerstversiering. En dus zaten we rond 14.00 uur met z’n alle figuurtjes te knippen en sterretjes te vouwen. Dat laatste was trouwens nog lang niet zo makkelijk. Gelukkig maakte de Deense kersthapjes en drankjes een hoop goed :) Bovendien leerde we na een tijdje een goeie truc om iets te maken wat er heel spectaculair is, maar heel makkelijk te maken. En dus hebben we met z’n drieën een stuk of vier grote sterren gemaakt. Hoppatee, zo doen we dat. Daarna zijn we met z’n drieën nog wat gaan drinken en toen was het alweer tijd voor Floor en Roos om naar huis te gaan! :( Met een reis van een uur of 15 voor de boeg, stapte ze in Silkeborg in de trein en was er alweer een eind gekomen aan het gezellige nichten weekend :) Ik vond het super leuk om ze eindelijk weer te zien en alles hier te showen! Bovendien zijn het trouwe fans van mijn voorstellingen, dus was het mooi dat ze toch ook alvast wat konden zien van de final performance.

Na een week hard werken was het gelukkig weer weekend :) Vrijdagavond ben ik met Bowy, Line en Harley gaan disco bowlen, wat super leuk was :) Afgelopen zaterdag hadden we een rustdagje, die ik erg goed kon gebruiken (niet door het bowlen: door het harde werken van de afgelopen week ;)). Zaterdagmiddag heb ik bijna alle Dekkers gezien! Lang leve internet! Ze waren met z'n alle Sinterklaas aan het vieren in Leiden, dus kwam iedereen even gedag zeggen voor de camera op skype. En dat was heel bijzonder en leuk en fijn :)

Zondag hadden we vanaf 12 uur repetitie, met het doel om alle eindjes aan elkaar te breien en de ontbrekende scenes te maken, want het stuk was nog helemaal niet af. We zijn hier helaas niet aan toe gekomen, maar hebben tot half 6 ’s avonds aan de al bestaande scenes gewerkt.

Na het eten nestelde ik me in het café en melde me weer aan op skype. Dit keer om met de Van Genten te kletsen, ook die waren namelijk Sinterklaas aan het vieren :) Super leuk om iedereen even te zien! Maar toen gebeurde er iets magisch… Mama vroeg of Sinterklaas ook op Performers House was. Ik antwoorde dat ik wel een pakje over de post had gekregen maar dat ik de Sint zelf niet gezien had. Waarop mama weer zei: “Ga maar even bij de deur kijken…” Ik keek om me heen en ja hoor: een tasje met een kaartje eraan met mijn naam erop! In de tas zaten allemaal cadeautjes en zelfs gedichten. Ik heb ze allemaal uitgepakt voor de webcam en het voelde echt een beetje alsof ik bij hun in de woonkamer zat. Super vet en heel bijzonder Het grote mysterie is natuurlijk wel hoe dat pakje daar gekomen is… Welke piet is helemaal naar Denemarken gekomen en hoe is het in het café gekomen? Hoe wist ‘ie dat ik daar zat te Skypen en niet op mijn kamer zoals gewoonlijk…? Allemaal vragen waar ik langzaam achter probeer te komen. Al begin ik zo langzamerhand wel een idee te krijgen…

Na dit magische traditionele Hollandse moment was het tijd om voor het eerst een echt Deens huis van de binnenkant te bekijken! We waren namelijk uitgenodigd bij Magnus en Karin thuis, voor een gezellig avondje met de groep. Het was erg fijn om gezellig met de groep te zijn zonder te hoeven werken, en het was natuurlijk heel leuk om bij onze leraren thuis te komen.

Vandaag begonnen we weer om 8.45 met de repetitie. En jawel hoor, het grote moment was daar: we hebben het stuk afgemaakt. Nog niet alles is perfect, maar na de lunch waren we toch in staat om een hele doorloop te doen! Na het eten hebben we weer van 19.15 tot 21.30 gerepeteerd en gelukkig hebben we ook morgen nog de hele dag om alles op te schonen en helemaal kloppend te maken. Kortom: ik heb er het volste vertrouwen in dat het een hele gave voorstelling wordt!

Nu dus maar snel m’n bed in, morgen weer een dag. Ik hoop dat ik voor de outro week begint nog een verslagje kan plaatsen, zodat de volgende niet de laatste wordt. Jaja mensen, over twee weken lig ik weer in mijn eigen bedje op het oude vertrouwde van Imhoffplein! Oja, ik probeer achter de foto’s aan te gaan, maar das nog niet zo makkelijk. Je kan wel googlen op ‘HOT COUTURE MEETS WORKWEAR’, als je dan bij de afbeeldingen een beetje naar beneden scrollt zie je mij op twee foto’s :P O, je kan trouwens ook gewoon hier klikken: http://perpfoto.blogspot.com/2011/10/hot-couture-meets-workwear-avantgarde.html

Dusssss: nog een hele fijne sinterklaasavond allemaal, en tot snel!
Veel liefs, Suus

  • 05 December 2011 - 21:41

    Willemijn:

    Joepie! Een echte geheimzinnige Sinterklaas! Je gaat er gewoon weer van/in geloven ;-)
    En... zo'n echt Deens huis, is dat nou lekker knus a la Bolderburen en de eerste Ikea met grenen en wit en lappen kleden op de vloer en zo? Geniet van de laatste weken meis, en ik verheug me je weer te zien!

  • 05 December 2011 - 21:52

    Annelies:

    Zo leuk om Sinterklaas naar Silkeborg te sturen en afspraken te maken met theaterdocenten ;-)
    Ennuh, hoe is het nu met je Josephine en je monoloog? Zit alles mooi in de Performance?
    En is het ook de eind performance van de dance- music- en circusline, of hebben die een eigen programma?
    Lekker slapen nu,
    xxxx mamma

  • 06 December 2011 - 10:01

    Floor:

    Mooi verhaal weer Suzeke! Ik vond het ook ontzettend leuk en gezellig om je weer te zien en te zien hoe je het daar hebt, zeker na alle verhalen!! :) Moeten we vaker doen zo'n nichten-weekend! ;)
    Ik ben ook blij dat het toch lukt met de voorstelling!
    Tot gauw!! :D Liefs!

  • 07 December 2011 - 06:04

    Saptarshi Chowdhury Barua:

    Haaa wat leuk dat Sinterklaas ook in Denemarken was! Ik ben nu ook wel benieuwd hoe dat cadeautje daar terecht is gekomen.....
    Weer mooi verhaaltje suus, geniet van je laatste twee weken daarzo ;) xxxxx

  • 07 December 2011 - 06:05

    Saptarshi Chowdhury Barua:

    Haaa wat leuk dat Sinterklaas ook in Denemarken was! Ik ben nu ook wel benieuwd hoe dat cadeautje daar terecht is gekomen.....
    Weer mooi verhaaltje suus, geniet van je laatste twee weken daarzo ;) xxxxx

  • 18 December 2011 - 08:37

    Doortje :

    He suus leuk dat je weer terug komt tot Kerst
    XXXXXXXXDOORTJE

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzanne

Ik ga van 13 augustus tot 17 december naar Denemarken voor een toneelcursus en van 19 januari tot 26 april naar Peru voor Spaanse lessen en vrijwilligerswerk, samen met Maud. Woehoe! En nu zijn we met z'n vieren door Amerika aan het rijden, van Washington DC naar San Francisco, California.

Actief sinds 12 Aug. 2011
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 39486

Voorgaande reizen:

16 Juli 2012 - 16 Augustus 2012

Amerika

19 Januari 2012 - 27 April 2012

Peru!

13 Augustus 2011 - 18 December 2011

Denemarken, Silkeborg

Landen bezocht: