Marilyn, Madonna en Tina - Reisverslag uit Silkeborg, Denemarken van Suzanne Dekker - WaarBenJij.nu Marilyn, Madonna en Tina - Reisverslag uit Silkeborg, Denemarken van Suzanne Dekker - WaarBenJij.nu

Marilyn, Madonna en Tina

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

13 September 2011 | Denemarken, Silkeborg

"I knew I belonged to the public and to the world, not because I was talented or even beautiful, but because I had never belonged to anything or anyone else." - Marilyn Monroe

Hallo allemaal!

Wat een drukke week... Het is inmiddels al weer meer dan een week geleden dat ik een blog plaatste, dus hoewel ik eigenlijk naar bed moet heb ik toch zin om over de afgelopen week te vertellen :)

Afgelopen maandag hadden we de laatste les 'Voice and expression' van Karin, en daarin deden we een evaluatie. Iedereen had een leeg vel papier met zijn/haar naam erop, en iedereen schreef iets op het papier van alle andere mensen. Dat kon bijvoorbeeld zijn wat je je het meest herinnerd of wat je goed vond aan die gene. Op mijn papier werd o.a. genoemd dat ik het mooi speelde in mijn ogen en gezicht, dat ik een sterke stem heb, dat ik geloofwaardig acteerde, en dat ik een moeilijke monoloog had uitgekozen en dat ik een goeie concentratie had. Nou, daar was ik natuurlijk heel erg blij mee! Ook omdat ik dat zelf niet zo erg doorhad allemaal en niet vond dat het zo goed ging. super fijn dus, zo'n evaluatie!

Dinsdag was de eerste les van Mette in de Stanislavsky methode. Na een klein beetje theorie (niet te lang :)) zijn wel al snel aan het spelen gegaan. Inmiddels ben ik al in één scene gedoken, die ik speel met Sine. We zijn beste vriendinnen en ik kom bij haar bezoek om te zeggen dat ik met mijn vriendje wat meer privacy wil, en om haar op een date te krijgen met de beste vriend van mijn vriendje. Zij grijpt die afspraak aan om mij te vertellen dat ze lesbies is en verliefd op mij. Conflictsituatie pur sang natuurlijk! Heel erg leuk om te spelen in elk geval, omdat er niks vast staat. Het enige wat je weet is wat jou goal is en wat je taken zijn om dat voor elkaar te krijgen. Verder weet je ook wat voor een persoon je bent, omdat we heel lang hebben gepraat over hoe we vrienden zijn geworden, hoe onze relatie precies is, wat onze thuis situatie is, blablabla. Allemaal dingen die totaal niet in de scene aan de orde hoeven te komen, maar die wel de persoonlijkheid van je karakter vormen. Ondertussen heeft je tegenspeler een tegengesteld doel wat dus de conflict situatie oplevert. De bedoeling is dan dat je je inpulsen volgt en reageert zoals je in het echte leven ook zou reageren (maar dan wel in de persoonlijkheid van je karakter). Daardoor is de scene dus elke keer anders. Maar toch is het belangrijk dat je 'em veel repeteert zodat je elkaar leert aanvoelen en naar je impulsen leert te luisteren. Ben ik nog te volgen? ;) Het is in elk geval heel erg leuk om te doen! Daarom wilde ik graag aan nog een impro scene werken en daarvoor heb ik Thanasios gevraagd. We hebben de situatie bedacht dat hij mijn vader is (hij is in werkelijkheid 32 ofzo) en dat hij mij naar een law school wil sturen, terwijl ik auditie wil gaan doen voor de toneelacademie. Conflict lijkt me weer duidelijk, toch? :)
Maar er is nog meer! Om ons hoofd leeg te krijgen van al deze moeilijke persoonlijkheden en situaties heeft Mette de Popstarsopdracht gegeven: iedereen mag (alleen als je wilt) een imitatie doen van een popstar, maar dan wel een goeie imitatie. Dat betekend dat je precies moet kijken hoe hij/zij beweegt, kijkt, alles. Ik heb hiervoor Marilyn Monroe gekozen met het nummer 'Diamonds are a girls best friend'. Heel erg leerzaam omdat ik van mezelf helemaal niet vrouwelijk/elegant/sexy beweeg maar ik dat nu wel heel erg moet doen! En het is natuurlijk altijd goed om dat te oefenen, voor op het podium ;)
En dan komt er vrijdag ook weer een café aan, dit keer met het thema 'music festival'.

Ik denk dat jullie nu wel een klein beetje begrijpen waarom ik t zo druk heb en zo moe ben? ;)

Gelukkig heb ik weer een super leuk weekend gehad waarin we zaterdag avond met alle meiden van de school naar de stad gingen (a girls night out) terwijl alle jongens bier gingen drinken en chocola met bacon ging mixen zonder hun broek aan (a boys night in). Heerlijk in elk geval om even het huis uit te zijn, de stad in te gaan en onder de echte deense mensen (jongeren) te zijn! Zondag heb ik van 13.30 tot 17.00 en van 19.00 tot 20.30 ongeveer gerepeteerd voor de scene met Thanasios (eigenlijk hebben we 2,5 uur gepraat over de scene en helemaal niet gespeeld) en voor de Marilyn Monroe act.
Vandaag heb ik ook gerepeteerd, vooral voor mn eigen Marilyn act, en ook een poosje voor de Madonna act van mn roomie Bowy, die had namelijk achtergrond danseressen nodig. No problemo natuurlijk, doen we even :) Het is een super leuk dansje op 'Holiday' en het was super leuk om dat met haar en het andere Nederlandse meisje Kiki te repeteren.

Dit alles blijft gelukkig niet bij repeteren: volgende week woensdag (21 sept.) gaan we het presenteren aan de rest van de school :D Super leuk! Ik hoop dat al mijn scene's erin komen, maar volgens mij hangt dat er vooral vanaf of mijn mede spelers het zien zitten om zoveel tijd erin te steken: zei hebben namelijk ook andere scene's waar ze in zitten. Maarja, dat zal vast wel goed komen, en hoewel ik improviseren het aller leukst vind heb ik altijd nog mn Marilyn act, Madonna achtergrond en ik ga ook in het achtergrond koortje van Tina Turner playbacken/dansen.

Morgen is de lerares er niet, dus hebben we in de ochtend 'self practice'. We gaan dan met een paar mensen naar de tweedehandswinkel om een paar hakken te scoren, natuurlijk diamanten en een paar lange handschoenen. En hopelijk stiekem en spiegel voor op onze kamer :) 's Middags hebben we elective subject, wat voor mij 'Reflections' betekend. Een leuk vak over wat kunst is (best wel filosofisch en dus heel leuk) alleen is de leraar niet zo goed. Echt zo'n moment waarop ik Tjomme mis... Maar goed, ik trek gewoon af en toe mn bek open en dan hebben we met de leerlingen onderling een discussie en dat is heel leuk :) 's Avonds volg ik 'inventing reality' een vak over video-art waar ik later meer over zal vertellen. En dan hopelijk tussendoor nog tijd om te repeteren! Maar nu ga ik echt naar bed! Ik ben al zeker 2 uur te laat, verdomme...

Dag allemaal! Ik denk veel aan jullie...! Tot snel!
xxxx Suus

ps. Ik heb vandaag geleerd dat ze hier de 'xxx' helemaal niet kennen...! Gekke Denen...

  • 12 September 2011 - 22:35

    Peppie:

    Klinkt super leuk allemaal suus! En op de manier waarop je het beschrijft ga ik het allemaal helemaal voor me zien super leuk om te lezen!;) (zou je ook niet eens denken aan het vak als schrijfster??) maar goed hoe dan ook!;) we moeten maar weer is bellen vindt ik! Ik zit hier ook niet echt stil namenlijk en heb gewoon zin om je weer ff te spreken... Kortom reden genoeg!;) maar je moet deze week maar even bellen als je een keertje tijd hebt...(moet ik iets boeken in je agenda?) nou slaap lekker lieve gekke suus!;) xxx

  • 13 September 2011 - 07:11

    Annelies:

    Hoi meisje,
    dank je wel weer voor je mooie verhaal. Wat gaaf, die improvisatie opdrachten!! Voel je dan een beetje mee met 'de vloer op'? Daar hebben ze alleen geen tijd om hun personage te leren kennen...
    Ben ook benieuwd naar de Popstars... bij die presentatie wordt er hopelijk gefilmd!! fijne week weer!
    XXXXX mamma

  • 13 September 2011 - 07:20

    Willemijn:

    Wat fijn dat je zulke positieve feed back hebt gekregen op de 'voice en expression' periode en nu zo lekker met de wat onderbelichte kanten (sexy!) van jezelf aan het werk gaat in dit blok. Hoe zoenen de Denen dan virtueel? Hierbij de Hollandse: XXX

  • 13 September 2011 - 13:28

    Floor:

    Haha dat xxx geval had ik ook al met een spanjaard! En dan maar denken dat dat internationaal is :P
    Wat leuk om wat meer over je lessen te horen! Zo kunnen je lezers ook nog een beetje leren acteren misschien! ;)
    Nou geniet lekker verder en ik ga Roos achter dr broek zitten wat betreft haar agenda maar ze heeft het zo druk! Dus mail je zodra ik meer weet!!
    Liefs!

  • 13 September 2011 - 19:56

    Pieter:

    Wat een genot om dat allemaal te lezen! Ik lacht me rot. boysnight zonder broek, self practice, reflections, inventing reality, en dan ook nog tijd om te reperteren, je voice and expressions te evalueren (goed!), je impulsen volgen te als in het echte leven binnen een ander karakter, .....Madonna te zijn ..... ehh ... kan dat allemaal... ? ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzanne

Ik ga van 13 augustus tot 17 december naar Denemarken voor een toneelcursus en van 19 januari tot 26 april naar Peru voor Spaanse lessen en vrijwilligerswerk, samen met Maud. Woehoe! En nu zijn we met z'n vieren door Amerika aan het rijden, van Washington DC naar San Francisco, California.

Actief sinds 12 Aug. 2011
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 39485

Voorgaande reizen:

16 Juli 2012 - 16 Augustus 2012

Amerika

19 Januari 2012 - 27 April 2012

Peru!

13 Augustus 2011 - 18 December 2011

Denemarken, Silkeborg

Landen bezocht: