Vrijdagen, bezoek en bezoek - Reisverslag uit Silkeborg, Denemarken van Suzanne Dekker - WaarBenJij.nu Vrijdagen, bezoek en bezoek - Reisverslag uit Silkeborg, Denemarken van Suzanne Dekker - WaarBenJij.nu

Vrijdagen, bezoek en bezoek

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

19 Oktober 2011 | Denemarken, Silkeborg

Lieve mensen in het warme Holland (en daarbuiten ;))!

Hoe gaat het ermee? Alles z'n gangetje? Met af en toe wat spannends?

Hoewel ik niet zoveel tijd heb, wil ik graag vertellen wat er de afgelopen week allemaal gebeurd is!

Het belangrijkste is de workshop van Henning. Zoals ik verteld heb kwam de mentor van mijn voice lerares naar het Performers House om ons een workshop te geven. Hij werkt met hetzelfde principe als waar we met Karin aan gewerkt hebben: hoe kan je je stem gebruiken om in aanraking te komen met je emoties? Ik heb voor deze week een tekst genomen uit de film 'Educating Rita' waarin de hoofdpersoon uitlegt waarom ze niet naar het feestje van haar leraar wilde komen. Het gaat over het verschil in maatschappelijke klassen en hoe moeilijk het is om daartussen te bewegen. Het is een geweldig personage om te spelen en ik had het gevoel dat ik eindelijk een monoloog had gevonden die goed bij mij past :) De eerste keer dat ik hem deed ging die goed, waardoor het meteen tijd was voor Henning om aan me te gaan sleutelen. Het was heel interessant wat er toen gebeurde. Ik had het toen zelf niet zo door, maar het was heel moeilijk om de controle aan hem weg te geven. Ik had namelijk al een beeld van de karakter in mijn hoofd en hij liet me iets heel anders doen. Op een gegeven moment was ik dus helemaal blank en had ik geen idee meer wat ik moest doen of welke kant ik op moest met mijn emoties. Vrijdag (laatste dag) begon ik me dat te beseffen en raakte ik lichtelijk in paniek. Ik vroeg hem wat ik moest doen daarmee, omdat we die middag een opvoering hadden voor de andere studenten. Hij vertelde dat vrijdag altijd de moeilijkste dagen zijn bij dit soort workshops, omdat je dan alles hebt afgebroken zodat je iets op kan bouwen, maar daar ben je dan nog niet aan toegekomen. Hij zei dat ik me gewoon moest concentreren, mijn tijd moest nemen en dat het dan wel goed zou komen. Ik was behoorlijk zenuwachtig en dat heeft zeker bijgedragen aan wat er uiteindelijk op het toneel gebeurde. Tijdens de repetities was ik de hele tijd heel bewust aan het acteren. Hoewel mijn mede-cursisten het niet zagen (zeiden ze) voelde ik me helemaal niet zoals Rita zich voelde. Ik deed gewoon wat ik moest doen: nam de tijd, gebruikte mijn stem, zei de tekst. Maar tijdens het optreden op vrijdag verloor ik alle controle. Ik werd compleet meegesleurd door "mijn" emoties, had het gevoel dat mijn hoofd uit elkaar spatte en voelde de energie door mijn lijf gieren. Na afloop zat ik nog zeker 10 minuten na te shaken en wist ik (wederom) niet precies wat er gebeurd was. Maar MENSEN MENSEN! Wat was dat een heerlijk gevoel!! Eindelijk vóelde ik me zoals ik wilde. Het klinkt misschien een beetje zweverig, maar ik had nog nooit zoiets meegemaakt, alleen bij andere zien gebeuren. Wat ik ervan geleerd heb is dat je als acteur heel moeilijk kan inschatten hoe je overkomt op het publiek. Tijdens de repetities had ik dus het gevoel dat ik totaal ongeloofwaardig was en heel blank, en tijdens het optreden had ik het gevoel dat ik totaal ongeloofwaardig was omdat ik de controle verloor en dus misschien wel eens onnatuurlijk aan het freaken was. Volgens de leraar en mijn mede-cursisten had ik in beide gevallen helemaal ongelijk. Leuk om te horen natuurlijk, maar ik moet het maar gewoon geloven. Ik kan er zelf blijkbaar niet over oordelen en dat maakt het moeilijk om ervan te leren. De truc is dus om er met zoveel mogelijk mensen over te praten en te horen wat ze erover te zeggen hebben.

De afgelopen week was voor een aantal mensen op de een of andere manier nog intenser. Er waren een aantal studenten die de laatste dagen een emotionele break down hadden. Ik heb dat niet gehad, maar toen we het erover hadden zeiden ze wel dat ik veranderd ben. Bowy was weg tot donderdag middag, dus zij kon het nog beter van de buitenkant zien. Ze zei dat we allemaal een paar jaar ouder zijn geworden in die week.

Vrijdag hadden we weer een café, met het thema "wedding". Iedereen kreeg een karakter, en ik had de eer om de oma van de bruidegom te zijn! Heel erg leuk :)

Ook de rest van het weekend was leuk! Zaterdag kreeg ik namelijk bezoek! :D Vrijdagavond had Pepijn de trein vanuit Nederland gepakt en zaterdagochtend kon ik 'em van het station in Silkeborg halen Zaterdag hebben we de hele dag een beetje rondgehangen en zijn we ‘s avonds de stad in gegaan. Zondag was het dus uitslaapdag met in de avond nog twee films. Maandag middag is Pepijn komen kijken in de les ‘Composition’, iets wat we sinds deze week nieuwe hebben op maandag middag. Het is een soort ‘Physical theater’ dat we krijgen van een dansdocent, samen met de dansstudenten. Ook dinsdag zijn we samen naar de lessen gegaan.
Het was super leuk om alles hier aan iemand van thuis te kunnen laten zien. Jammer dat ‘ie alweer weg is…! Maar gelukkig hoef ik niet lang alleen te zijn: vanavond komen papa, mama en Emma! Ze zijn vanochtend vertrokken en hadden al bij Zoetermeer een lekke band, maar ik vertrouw erop dat ze hier vanavond gewoon heelhuids aankomen

Deze week zijn we bezig met ‘Method Acting’ van de directeur, Lars. Maar over die lessen en het bezoek van het thuisfront vertel ik de volgende keer weer!

Tot dan!
Dikke zoen, Suus

Ps. Het wordt hier nu wel steeds sneller winter! Ik heb gister m'n ski-jas al aangehad. Hoe gaat het daar? Iets minder erg geloof ik, toch?

  • 19 Oktober 2011 - 20:01

    Floor:

    Hier is het ook al winter!!!! Voor kou-kleumen (?) in elk geval! Had vandaag ook al voor de tweede keer m'n dikste winterjas aan dus dat wordt nog wat later! haha
    Maar los van het over je prestaties hebben met anderen denk ik dat dit steeds aan ons vertellen ook wel een goede zelfreflectie en dus een goed leermoment is :) Dus denk dat het wel goed komt met jou! ;) Heb nu al zin om naar je toe te komen!! Geniet van je bezoek nu!! Liefs

  • 20 Oktober 2011 - 17:41

    Annelies:

    Ja hoor, met vier (!) spiksplinternieuwe banden rolden we uiteindelijk soepeltjes richting Silkeborg. Het is heerlijk om je weer te zien en te kunnen knuffelen!! En het is zo leuk om hier het leven in het performers house een beetje mee te kunnen maken!!!

  • 21 Oktober 2011 - 19:49

    Pepijn:

    weer leuk om te lezen suusje... en natuurlijk ook best leuk om is in je verhalen voor te komen!:D:P
    maar ik moet zeggen ik heb ook absoluut het gevoel dat je sinds je daar in het gezellige silkeborg zit, je een paar jaar ouder geworden bent suus! en dat in allerlei opzichten. en stuk voor stuk positief!
    ik bedacht me donderdag pas dat we nu weer wat dichter bij elkaar staan sinds ik op mezelf woon. ik denk dat we nu weer wat beter van elkaar kunnen snappen wat er in de anders hoofd omgaat. als je snapt wat ik bedoel... nou jah ik ga maar weer is op houden, we bellen wel weer snel toch?!?! ik ben namenlijk razend benieuwd naar sommige dingen if you know what i mean!;)
    Xxx Peppie

  • 21 Oktober 2011 - 21:38

    Willemijn:

    He nichtje!
    Wat een prachtige ervaring. Ik denk dat ook de Stanislavsky periode een kiem voor zulke ontwikkelingen heeft geleidt. En dan nu ook weer method acting, donders, die ziel van jouw komt lekker bloot te liggen! Ik ben benieuwd wat Lies, Pieter en Emma er van vinden! Hier is het heerlijk vrolijk herfstweer, en Parijs was WARM! Maar winter in Denemarken is ook niet verkeerd. Geniet van alles!
    XXX Willemijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzanne

Ik ga van 13 augustus tot 17 december naar Denemarken voor een toneelcursus en van 19 januari tot 26 april naar Peru voor Spaanse lessen en vrijwilligerswerk, samen met Maud. Woehoe! En nu zijn we met z'n vieren door Amerika aan het rijden, van Washington DC naar San Francisco, California.

Actief sinds 12 Aug. 2011
Verslag gelezen: 153
Totaal aantal bezoekers 39484

Voorgaande reizen:

16 Juli 2012 - 16 Augustus 2012

Amerika

19 Januari 2012 - 27 April 2012

Peru!

13 Augustus 2011 - 18 December 2011

Denemarken, Silkeborg

Landen bezocht: